تاریخ، تئوری و نقد معماری

وبلاگ پشتیبان دروس تئوری و طرح معماری دکتر ایمان رئیسی

خلاصه مطالب جلسه چهاردهم معماری معاصر

معماری امروز ایران:

هادی میرمیران: طرح کتابخانه ملی ایران را ارائه داد اما هیات داوران گفتند به دلیل هزینه های اجرا، برنده نشد و طرح یوسف شریعت زاده برنده اعلام شد. طرح فرهنگستان های ایران هم از کارهای ایشان است. میرمیران در طرح کتابخانه ملی از شعر ناصرخسرو "چون زر گدازنده که چکانیش به قیر" الهام گرفته است. او این طرح را لوح زرینی تصور کرده که در دل زمین فرو رفته است. بخش سالن مطالعه، که پوسته ای شیشه ای آن را پوشانیده است، به تعبیری اکسپرسیونیستی از دماوند ملهم است. به نظر بهرام شیردل تنها پروژه ای بود که قابلیت مطرح شدن در سطح بین المللی را در آن مسابقه داشت. اما به دلیل مسائل اجرایی و اقتصادی پذیرفته نشد. از دیگر کار های او ساختمان بانک توسعه صادرات و کانون وکلای دادگستری است.

پروژه ی بعد ساختمان سفارت ایران در توکیو کار مهندسین مشاور باوند (حسین شیخ زین الدین) است که با رویکرد ی مدرن دارای ورودی، سراسری مسقف و بخش های مورد نیاز سفارتخانه است. در مورد این بنا مواردی مطرح شده که از شهرهای سنتی الهام گرفته شده است. یکی از نقدهایی که در این روش طراحی هست، اینکه معمار باید مراقب باشد وارد داستان سرایی نشود.

بهرام شیردل: دوره ای رویکرد کارهایش به سمت معماری استریشن یا معماری نواری بود. در کارهاش از یک مجسمه ساز فنلاندی به نام رایمو اوتراینن، الهام گرفته. در مسابقه ای که جهت طراحی فرودگاه بین المللی امام خمینی در سال 1374 برگزار شد، طرح معمارانی نظیر میر میران، شیردل، پل آندرو به این مسابقه ارسال شد. شیردل رویکرد جدیدی در طراحی معماری ارائه داد. ساختمان آن بسیار افقی و کشیده طراحی شده است.
کتابخانه عمومی کانسای: کار مشترک آقایان بهرام شیردل، هادی میرمیران و رضا دانشمیر است. بهرام شیردل در سال 1374 به ایران وارد شد و در شرکت نقش جهان پارس با میرمیران به مدتی حدود 6 ماه همکاری نمود و آنها در این مدت چند پروژه مشترک دارند. جنبه های نمادینی در این پروژه وجود دارد. در این پروژه 2 جعبه وجود دارد که یکی روشن است یکی تاریک است. جعبه ی روشن قرائت خانه و جعبه ی تاریک مخزن است. در بین این دو فضای خالی است و ارتباط آنها از زیر است. این پروژه با رویکرد استریشن (معماری نواری) طراحی شده و رضا دانشمیر مسئول طراحی این پروژه بود.
ساختمان بانک توسعه صادرات ایران: که در این پروژه طرح بهرام شیردل به دلایلی برنده نشد. از دیاگرام کاسپ الهام گرفته است. این پروژه n تا نما دارد و از هر زاویه ای یک نمای تازه دارد ( به نظرم یکی از برترین آثار معماری معاصر ایران است).
طرح میرمیران برای این مسابقه برنده اعلام شد و اکنون در حال اجر است طرح میر میران حجمی مکعب شکل است که درش مقداری باز شده گفته اند که نمادی از گاو صندوق است و بسیار ساده است اما پروژه شیردل بسیار پیشرو بود.
ساختمان سفارت ایران در برزیل:
از سال 1378 وزارت امورخارجه تصمیم گرفت که طراحی ساختمانهای سفارتخانه های ایرن در کشورهای مختلف را به معماران برجسته ایرانی محول کند. جهت طراحی معمارانی نظیر میرمیران، فرهاد احمدی، شیردل، داراب دیبا و ... انتخاب شدند. نکته مهم این بود این معماران کار سایر معماران را نقد میکردند تا عیوب کار برطرف گردد. به تعبیر کامران افشار نادری شیردل با طرح خود تعریف سفارتخانه را عوض کرده است. او در فضای سفارتخانه، یک فضای عمومی و یک فضای شهری در نظر گرفته و بخش امنیتی و عمومی از یکدیگر منفکند. مسئول طراحی فاز 2 آن آقای کامران افشار نادری بود.

ساختمان فرودگاه امام خمینی:
طراحی آن کار پل آندرو بود. او معمار برجسته ی فرودگاه ساز دنیاست. او ایده طراحی اش را اینگونه بیان نموده است: می خواهم تداعی انتزاعی از آسمان شبهای کویر داشته باشم. که متاسفانه با اجرای ضعیفی مواجه شد و به دلیل اینکه کیفیت مصالح پایین بود، او معتقد است که ایده اش کاملا محقق نشده است. بخش فاز 2 و نظارت بر اجرا به مهندسین مشاور آتک محول شد که متاسفانه با ایده پل آندرو مطابقت نداشت و خوب ازکار در نیامد. مصالح نما از خارج ازکشور وارد شده. سنگهای تراورتن قرمز آذرشهر با اتصال خشک اجرا شده است
ساختمان میلاد در نمایشگاه بین المللی:
کار آقای مهدی علیزاده است. او ابتدا گرایش به پست مدرنیسم و معماری گذشته ایران داشت، سپس به سمت معماری هایتک گرایش پیدا کرد. این ساختمان در مدت 72 روز ساخته شد. کاملا صنعتی و با فلز ساخته شده است، حتی کف طبقات آن از ورق فلزی به ضخامت cm1 است. به خاطر اینکه سرعت اجرا بالا برود. ایرادش در این است که کف فلزی سر و صدا را زیاد منتقل می کند. سیستم تاسیساتی آن کاملا اکسپوز است.

فرهاد احمدی: دردوره جدید ودر آخرین کارهایش به معماری اکوتک گرایش پیدا کرده است.

رضا دانشمیر: از معماران جوان کشور ماست. او حدود 10 سال در شرکت های مختلف مهندسین مشاور کارکرد. مثلا: دفتر میرمیران، شیردل و ..... بعد از ده سال کارحرفه ای دفتری با نام خودش تاسیس کرد. او قبل از اینکه معمار بشود، نقاش برجسته ای بود. چند نمایشگاه عمومی و انفرادی ازآثار نقاشی او برگزار شد. اوسبک خاصی در نقاشی داشت که با ترسیم یک پرتره سعی در مبهم کردن آن داشت. در نقاشی شاگرد آیدین آغداشلو بود.
ای ساختمان باشگاه وزارت کشور است، که بعدها به مجموعه فرهنگستان هنر سپرده شد، اجرا، طراحی و نظارت آن کار رضا دانشمیر است اما به دلیل آنکه در دفتر مهندس اسماعیل طلایی و همکاران فعالیت داشت، به نام دفتر او تمام شد. دخل تصرفهایی در آن شده است. رامپی که به زیر زمین می رفت را مسدود کردند و زیرزمین را به سالن تبدیل کردند. در این ساختمان نشانه هایی از معماری دیکانستراکشن وجود دارد. پردیس سینمایی ملت هم از آثار رضا دانشمیر است. سینما ملت رضا دانشمیر برای چاپ در دایره المعارف معماری قرن 21 انتخاب شده است.

لازم به ذکر است که جریانی در معماری معاصر ایران توسط جوانان شروع شده است. آنان به سمتی پیش می روند که در آینده می توان حرفی برای ارائه در عرصه معماری جهان داشت.

   + مسعود حبیبی ; ۱٢:۱٧ ‎ق.ظ ; ۱۳٩٠/٢/۱٤
comment نظرات ()