تاریخ، تئوری و نقد معماری

وبلاگ پشتیبان دروس تئوری و طرح معماری دکتر ایمان رئیسی

مدرنیته: میس وان در رو و گروپیوس

لودویگ میس وان در رو
Ludwig Mies van der Rohe

یکی از بزرگان معماری قرن بیستم و از اثرگذارترین معماران بر معماری مدرن.
متولد 27 مارس 1886 در آخن، آلمان، درگذشته به تاریخ 17 آگوست 1969 در شیکاگو.
پدرش سنگ‌تراش بود، از همین طریق با این مصالح ساختمانی آشنا شد و سنگ تراشی را در کنار او آموخت.
یکی از اولین کارهای او، ساخت خانه‌ای برای پرفسور "ریل"، استاد فلسفه دانشگاه برلین بود. این کار (خصوصا از بیرون بنا) همسان با کارهای رایج آن دوره بود و شباهت چندانی به کارهای بعدی میس نداشت، با این وجود در داخل برعکس خانه‌های مرسوم فاقد تزیینات و پیچیدگی بود. خانه ریل، در زمان ساختش در مقایسه با خانه‌های مدرنی که رایت در آمریکا می‌ساخت، چندان مدرن به نظر نمی‌رسید.
در چند پروژه بعدی هم، حال و هوای محلی در کارهای او به چشم می‌خورد، چیزی که در کارهای بعدش دیگر اثری از آن برجا نماند.
میس که از طریق ارتباط با پرفسور ریل با فلسفه و بینش‌های روز آشنا شده بود، کم کم به جرگه هنرمندان مدرن می‌پیوست.

اولین کار او که برخی از مشخصه‌های اصلی معماری آینده‌اش را دربر داشت، ساختمان‌های مسکونی وایسنهوف بود. این پروژه به این دلیل حایز اهمیت است که علاوه بر میس، چند معمار مدرنیست دیگر از جمله پیتر به‌رنس، گروپیوس، لوکوربوزیه و ... در آن، در کنار هم به طراحی بناهای مسکونی پرداخته‌اند و از همین رو، کلکسیونی بی‌نظیر و تکرار نشدنی در تاریخ معماری به حساب می‌آید.
ساختمان بعدی که او طراحی کرد، پاویون آلمان در نمایشگاه بارسلون بود که اصول معماری میس را در آن می‌توان مشاهده کرد:
- گزیده گویی و ایجاز در فرم بنا (استفاده از سطوح افقی کشیده) و جمله معروف میس: less is more . منوچهر مزینی معتقد است این موضوع به معنای تابعیت فرم از عملکرد نیست، بلکه از این طریق میس در تلاش بوده تا با سبک کردن بنا به شفافیت دست پیدا کند (ویژگی دوم).
- ترکیب فضاهای درون و بیرون (با استفاده از سبک کردن بنا ): در پروژه‌های خانه آجری و خانه فارنزورث این موضوع به وضوح قاب مشاهده است.

میس تا پیش از آنکه در اثر فشار دولت نازی برای تعطیلی مدرسه باهاوس، به امریکا مهاجرت کند، مدتی مدرس و رئیس این مدرسه بود.

پل رودلف درباره میس ون در رو می‌گوید:
"میس ساختمان‌هایی عالی می‌سازد، چرا که نکات بسیاری را در آن‌ها نادیده می‌گیرد. هرچه او بیشتر خود را با مسایلی که در بنا اثر گذارند روبرو کند، اثرش، قدرت و تاثیر کمتری خواهد داشت".

از جمله نقدهایی که به کارهای میس شده، آن است که تمام ساختمان‌هایش، علیرغم آنکه عملکردهای مختلفی دارند، شبیه به هم هستند. میس در برابراین نقد، اعتقاد داشت از آنجا که معماری‌اش بر اساس یک سری اصول شکل می‌گیرد و این اصول ثابت هستند و نمی‌توان آن‌ها را به راحتی تغییر داد، این امر توجیه پذیر است.

میس با حضور در امریکا، به طراحی آسمانخراش نیز پرداخت و در آن‌ها یکی دیگر از اصولی را که به آن معروف شده، شکوفا کرد.
- استفاده استادانه از ترکیب آهن و شیشه.
از جمله بناهای معروف این دوره از فعالیت میس، ساختمان بلند مرتبه مسکونی لیک‌شور در شیکاگو و آسمانخراش تجاری سیگرام در نیویورک است.
در این بنا میس نیمی از زمین پروژه را به عنوان فضایی شهری به شهر هدیه کرد.


والتر گروپیوس
Walter Gropius

18 می 1883 در برلین متولد شد.
گروپیوس همانند پدرش یک معمار بود، و برخلاف روندی که لوکوربوزیه و میس طی کرده بودند، به صورت آکادمیک معماری را آموخته بود.
به عنوان همکار در دفتر پیتر به‌رنس به فعالیت پرداخت، همزمان با او، لوکوربوزیه و میس ون دررو نیز مدتی به کار‌آموزی در آن دفتر مشغول بودند.
با کمک هنری وان دِ ولده، به ریاست مدرسه هنر وصنعت وایمار انتخاب شده و آن را به مدرسه‌ای که امروز با نام باهاوس می‌شناسیم و از اثرگذارترین مدارس در شکل گیری هنر و معماری مدرن بود، تبدیل کرد. در این مدرسه افراد معروفی چون یوهانس ایتن، واسیلی کاندینسکی، پل کله، هربرت بایرو ... تدریس می‌‌کردند و به دانشجویان آن، درباره مصالح جدید و به کارگیری خلاقانه آن‌ها آموزش داده می‌شد.
گروپیوس، براساس معیارهایی که در آن زمان برای معماری مدرن تدوین شده بود و الویت دادن به عملکرد بنا، ساختمان مدرسه باهاوس را طراحی کرد.

او هم در اثر فشارهای دولت نازی، از آلمان خارج شد، ابتدا به انگلستان و سپس به امریکا رفت و در آنجا به تدریس در مدرسه طراحی دانشگاه هاروارد مشغول شد.
از جمله بناهایی که گروپیوس آن‌ها را طراحی کرده، می‌توان به این موارد اشاره کرد:
کارخانه فاگوس
ساختمان اداری و کارگاه نمایشگاه ورکباند
خانه شخصی‌اش در ماساچوست
دانشگاه بغداد در عراق
سفارتخانه امریکا در یونان

منابع:
مزینی، منوچهر. از زمان و معماری
سایت ویکیپدیا

   + ایمان رئیسی ; ٥:۳۳ ‎ب.ظ ; ۱۳٩٠/٢/۱۳
comment نظرات ()